تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/07 - 07:52
کد خبر: 506005

نگاهی بر اعتراضات داخلی اسرائیل؛

زمزمه‌های سقوط تل‌آویو/ معترضان خواستار استعفای نتانیاهو شدند

زمزمه‌های سقوط تل‌آویو/ معترضان خواستار استعفای نتانیاهو شدند

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که چهار فروند از کشتی‌های این کشور که از مأموریت کمک‌های بشردوستانه پشتیبانی می‌کنند تحت تأثیر دریاهای مواج قرار گرفته‌اند که دو فروند از آنها در نزدیکی اسکله در سواحل غزه و دو فروند دیگر در اسرائیل لنگر انداخته‌اند. فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که هیچ آسیبی گزارش نشده و ایالات متحده در حال همکاری با ارتش اسرائیل برای بازیابی شناورها است.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر رسانه‌های صهیونیستی از تجمعات هزاران نفر در شهرهای تل آویو، قدس اشغالی، قیساریه و حیفا علیه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است.

پس از گذشت بیش از هفت ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود. رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از هفت ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت را در یک منطقه کوچک که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

درگیری بین پلیس اسرائیل و معترضان در تل‌آویو پس از تجمع هزاران نفر که علیه دولت شعار می‌دادند و خواستار بازگرداندن گروگان‌ها در نوار غزه بودند، آغاز شد. برخی از معترضان در تل‌آویو عکس‌هایی از گروگان‌های محبوس در دست گروه حماس را در دست داشتند و با سر دادن شعارهای ضد دولتی خواستار تلاش‌های بیشتر نتانیاهو برای بازگرداندن این افراد به خانه شدند. برخی هم بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «جنگ را متوقف کنید» و «کمک». این افراد از دولت خواستند که هرچه سریعتر با حماس بر سر پایان دادن به جنگ و آزادی گروگان‌هایی که همچنان در اسارت این گروه فلسطینی هستند به توافق برسند.

معترضان خواستار استعفای نتانیاهو شدند 

معترضان همچنین خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و برگزاری انتخابات جدید شدند. اختلافات میان اسرائیلی‌ها بر سر نحوه مدیریت نتانیاهو در جنگ علیه حماس عمیق‌تر شده است. اسرائیل می‌گوید حدود ۱۰۰ گروگان و اجساد حدود ۳۰ نفر دیگر همچنان در غزه نگهداری می‌شوند. با این حال دولت نتانیاهو علاقه چندانی برای مذاکره با حماس بر سر آتش بس ندارد و همچنان معتقد است می‌تواند این گروه را نابود سازد.

در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که در اوایل هفته، اجساد سه گروگان کشته شده از غزه کشف شد. این اعلامیه کمتر از یک هفته پس از آن منتشر شد که ارتش اعلام کرده بود جسد سه گروگان اسرائیلی دیگر را پیدا کرده است. از سوی دیگر، ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه باعث شده تا چندین نفر از گروگان‌های اسرائیلی هم در این حملات جان خود را از دست بدهند.

حدود نیمی از ۲۵۰ نفری که توسط حماس و دیگر شبه‌نظامیان گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده‌اند که بیشتر آنها در مبادله با اسرای فلسطینی که توسط اسرائیل در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در نوامبر به سر می‌بردند، آزاد شدند.

دولت نتانیاهو با فشار فزاینده‌ای، هم در داخل و هم در خارج، برای توقف جنگ و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به منطقه محصوری که محل زندگی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی است، مواجه شده است. با این حال و با وجود اینکه تقریبا ۸۰ درصد ساکنان این باریکه آواره گشته و خانه‌هایشان ویران شده‌است همچنان دولت نتانیاهو بی‌توجه به فشارهای بین‌المللی تاکید دارد که باید عملیات در رفح را تکمیل سازد.

این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت، سه کشور اروپایی اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند و دادستان ارشد دادگاه کیفری بین المللی هم صدور دستور بازداشت رهبران حماس و اسرائیل را درخواست کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به اسرائیل دستور داد به حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه پایان دهد و گذرگاه مرزی نزدیک را برای کمک‌های بشردوستانه باز کند. این نهاد حقوقی سازمان ملل همچنین گفت که اسرائیل باید به بازرسان جنایات جنگی اجازه دسترسی به غزه را بدهد.

با این حال، قضات دستور آتش بس کامل در سراسر فلسطین را ندادند و بعید است اسرائیل از حکم دادگاه تبعیت کند. آفریقای جنوبی اسرائیل را متهم به نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان جنگ غزه می کند که اسرائیل به شدت آن را رد می کند.

در دو هفته گذشته، بیش از یک میلیون فلسطینی از رفح فرار کرده‌اند، زیرا نیروهای اسرائیلی در حال ورود بیشتر به عمق شهر هستند. سازمان ملل و گروه‌های امدادی می‌گویند که تصرف گذرگاه مرزی رفح در ماه جاری توسط اسرائیل، یک نقطه ترانزیت کلیدی برای سوخت و تدارکات غزه، بحران را در این منطقه شدت بخشیده است.

همکاری میدانی آمریکا و رژیم صهیونیستی

با این حال اسرائیل اعلام کرده که با ارسال کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی کرم شالوم، نقطه اصلی ورود اسرائیل به جنوب غزه موافقت کرده است اما مشخص نیست که آیا کامیون‌ها می‌توانند وارد شوند، زیرا درگیری در رفح همچنان ادامه دارد.

اسرائیل گفت که کمک‌ها از طریق شمال غزه و از طریق اسکله ساخته شده توسط ایالات متحده به داخل خاک فلسطین منتقل می شود اما روز شنبه، یک قایق کوچک نظامی ایالات متحده و چیزی که به نظر می‌رسید یک لنگرگاه شناور باشد، در ساحلی در نزدیکی شهر اسدود در جنوب اسرائیل غرق شد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که چهار فروند از کشتی‌های این کشور که از مأموریت کمک‌های بشردوستانه پشتیبانی می‌کنند تحت تأثیر دریاهای مواج قرار گرفته‌اند که دو فروند از آنها در نزدیکی اسکله در سواحل غزه و دو فروند دیگر در اسرائیل لنگر انداخته‌اند. فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که هیچ آسیبی گزارش نشده و ایالات متحده در حال همکاری با ارتش اسرائیل برای بازیابی شناورها است.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top